Κυκλοφορικό Σύστημα

1.ΤΙΤΛΟΣ:  ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ  ΣΥΣΤΗΜΑ
2. ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ: ΑΝΑΤΟΜΙΑ-ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ II

 3. ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
·         ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ: Γ’ Τάξη ΕΠΑΛ   (ΤΟΜΕΑΣ: ΥΓΕΙΑΣ-ΠΡΟΝΟΙΑΣ-ΕΥΕΞΙΑΣ, EΙΔΙΚΟΤΗΤΑ: ΒΟΗΘΟΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΗ)              
·         ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 17-18

 ΔΙΑΡΚΕΙΑ:  2 Διδακτικές ώρες

4.  ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Οι μαθητές μετά την ολοκλήρωση του σεναρίου θα είναι ικανοί:
·         Να γνωρίσουν , να περιγράφουν:
o    τα δομικά χαρακτηριστικά της καρδιάς του ανθρώπου,
o    το κυκλοφορικό σύστημα του και τη διάκριση μεταξύ μικρής και μεγάλης κυκλοφορίας του αίματος,
o   τις δομικές και λειτουργικές διαφορές μεταξύ αρτηριών, φλεβών και τριχοειδών αγγείων.
·         Ως προς τη χρήση των νέων τεχνολογιών: να αναζητούν πληροφορίες διαδικτυακά και να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά περιβάλλοντα.
·         Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία: να διερωτώνται, να αμφισβητούν, ενθαρρύνονται  και  να αποδέχονται τα ερωτήματα που τίθενται κατά τη διαδικασία της διδασκαλίας και να εργάζονται ομαδικά


5. ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
5.1. Οργάνωση διδασκαλίας
·         Θα χρησιμοποιηθούν 4 υπολογιστές και 1 βιντεοπροβολέας
·         Συμπλήρωση της ήδη υπάρχουσας γνώσης από άλλα διδασκόμενα μαθήματα.
·         Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες. Καταγράφουν τις απόψεις τους, ο δάσκαλος τις συγκεντρώνει, τις κατηγοριοποιεί κι έτσι βγαίνουν τα σημαντικότερα μοντέλα των ιδεών των μαθητών

5.2. Περιγραφή  δραστηριοτήτων - υλοποίησης σεναρίου
o   Δραστηριότητες ψυχολογικής και γνωστικής προετοιμασίας,
Εισαγωγικό ερέθισμα: Η καρδιά συμβολίζει την τρυφερότητα , την αγάπη κάτι μοναδικό και πολύτιμο, για πιο λόγο πιστεύετε επικράτησε αυτή η αντίληψη;  Συζητείστε με την ομάδα σας και αναφέρετε τις απόψεις σας.

o   Δραστηριότητες διδασκαλίας γνωστικού αντικειμένου
Με σχεδιοκίνηση και σύντομα κείμενα απεικονίζεται σχηματικά και περιγράφεται η κυκλοφορία του αίματος στο εσωτερικό της ανθρώπινης καρδιάς (είσοδος του αίματος στον δεξιό κόλπο, μεταφορά του στους πνεύμονες μέσω της δεξιάς κοιλίας και οξυγόνωσή του, επιστροφή του οξυγονωμένου αίματος στον αριστερό κόλπο και διοχέτευσή του στο σώμα μέσω της αριστερής κοιλίας). Το μαθησιακό αντικείμενο παρέχει στον χρήστη τη δυνατότητα σταδιακής παρατήρησης της πορείας που ακολουθεί το αίμα στους κόλπους και στις κοιλίες της καρδιάς.
 Με σχηματικές απεικονίσεις, κινούμενα γραφικά και σύντομα κείμενα, παρουσιάζονται η κυκλοφορία του αίματος στο ανθρώπινο σώμα (μικρή και μεγάλη κυκλοφορία), η δομή και ο ρόλος των αρτηριών, των φλεβών και των τριχοειδών αγγείων και η συντονισμένη λειτουργία του κυκλοφορικού και του αναπνευστικού συστήματος για την ανταλλαγή των αναπνευστικών αερίων (οξυγόνου και διοξειδίου του άνθρακα).
·         Δραστηριότητες αξιολόγησης  γνωστικού αντικειμένου.
Ερωτήσεις ανάπτυξης με την μορφή φύλλων εργασίας


6.ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗ ΑΞΙΑ για τους ΜΑΘΗΤΕΣ

Οι μαθητές θα μεταβούν σταδιακά από τον προβληματισμό-εισαγωγικό ερέθισμα στη διατύπωση υποθέσεων, στην εξαγωγή συμπεράσματος μέσα από το οπτικοακουστικό υλικό που τους δίνεται και τέλος θα εμπεδώσουν όσα ανακάλυψαν με τη βοήθεια του ΦΥΛΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ που τους δόθηκε.
ΤΙΤΛΟΣ: ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ: ΑΝΑΤΟΜΙΑ-ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ  II Κ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ: Καθοδηγούμενη
 ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ: Παρουσίαση - Βίντεο
 ΔιευθυνσΕΙΣ  Αναφορασ:

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Δραστηριότητα 1.
Μεταβείτε στην ιστοσελίδα του φωτόδεντρου
Παρακολουθήστε σε αργή και γρήγορη κίνηση την πορεία μιας μάζας αίματος, συζητείστε με την ομάδα σας τις εντυπώσεις σας.
Δραστηριότητα 2.
Να περιγράψετε την πορεία του αίματος από τη στιγμή που θα φτάσει στο δεξιό κόλπο της καρδιάς μέχρι την είσοδο του στην αριστερή κοιλία.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Δραστηριότητα 3.
Ποιος είναι ο ρόλος των βαλβίδων της καρδιάς;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Δραστηριότητα 4. (Τίθεται ο προβληματισμός)
 Ακόμη και στον πιο μικρό τραυματισμό, σε οποιοδήποτε μέρος του σώματος μας, από την πληγή βγαίνει αίμα. Πως όμως φτάνει σε όλα τα σημεία του σώματός μας ; Συζητείστε με την ομάδα σας και αναφέρετε τις απόψεις σας.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 Δραστηριότητα 5.
Μεταβείτε στην ιστοσελίδα του φωτόδεντρου
http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/4937?locale=el , παρακολουθήστε το βίντεο και παρατηρείστε τη δομή, τον ρόλο των αρτηριών, των φλεβών και των τριχοειδών αγγείων , τη συντονισμένη λειτουργία του κυκλοφορικού και του αναπνευστικού συστήματος για την ανταλλαγή των αναπνευστικών αερίων (οξυγόνου και διοξειδίου του άνθρακα)., συζητείστε με την ομάδα σας τις εντυπώσεις σας και  καταγράψτε τις:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Δραστηριότητα 6.
 Στη φωτογραφία που ακολουθεί φαίνονται σε κάθετη τομή μία αρτηρία και μία φλέβα. Συζητείστε με την ομάδα σας και καταγράψτε τρεις λόγους για τους οποίους η ένδειξη Α αντιστοιχεί σε αρτηρία.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


Δραστηριότητα 7.
Στο παρακάτω διάγραμμα φαίνονται οι μεταβολές στην πίεση του αίματος, καθώς αυτό κινείται από τις αρτηρίες στις φλέβες μέσω των τριχοειδών, αφού μελετήσετε το διάγραμμα να εξηγήσετε:
α. την κυματοειδή μορφή της καμπύλης στις αρτηρίες και στα αρτηρίδια.
β. Σε ποιο σημείο του κυκλοφορικού συστήματος έχουμε τη μεγαλύτερη πτώση της πίεσης.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Σχόλια